CAN staat voor Controller Area Network.
Het is een serieel communicatie protocol dat bijzonder geschikt
is voor real-time toepassingen met een zeer hoog veiligheidsniveau.
Het toepassingsgebied waar het CAN toegepast
kan worden, is zeer uitgebreid. Van "high speed networks"
tot en met "low cost industrial applications". Sensors,
sturingen, eenvoudige bouwstenen en zeer ingewikkelde elektronica
kunnen met elkaar communiceren met een snelheid tot 1MBit/s.
CAN-bus is vindt zijn oorsprong in de autoindustrie
(de firma Robert Bosch) maar CAN-bus is ook zeer geschikt
voor zware industriële toepassingen waar de kans op storing
hoog is. Door een ingebouwd controle systeem kan de CAN-Controller
zien of het bericht dat verzonden werd ook inderdaad zonder
fouten is aangekomen. Indien nodig kan het bericht opnieuw
verzonden worden.
Een Controller Area Network heeft de volgende
eigenschappen :
- Berichten hebben een prioriteit
- Flexibele configuratie
- Multicasting
- Consistente dataformaten
- Multimaster
- Foutendetectie en -signalisatie
- Het opnieuw verzenden van foute boodschappen
zodra de bus in rust is
- Onderscheid tussen een tijdelijke fout
en permanente fouten, zelfstandig loskoppelen van defecte
deelnemers
Omdat door de ontwikkelaars bij Bosch
de invulling van de CAN applicatielaag vrij is gelaten, is
er een grote verscheidenheid aan toepassingen ontstaan, waarbij
de gebruikers van het eerste uur hun protocol hebben geoptimaliseerd
voor hun toepassing.
Dit protocol is ontwikkeld door SAE
(Society of Automotive Engineers) en is eigenlijk de opvolger
van eerdere ontwikkelingen, vastgelegd in J1708, J1587 en
J1922. Om met CANbus te kunnen werken, hebben zij ervoor gezorgd,
dat er een extended versie (29 bit identifier) kwam.
Het protocol is standaard in de Truck en Bus industrie. Hier
wordt op een geheel andere manier gewerkt, als in de personenwagenindustrie.
Een tiental bedrijven over de hele wereld maken z.g. ECU’s
(Elec-tronic Control Units), die door de vrachtwagenbouwers
geïntegreerd worden binnen hun totale besturing. Het
J1939 protocol zorgt ervoor, dat alle units zonder probleem
op elkaar aangesloten kunnen worden en elkaar ook begrijpen.
Squarell heeft speciaal voor het Controller
Area Network op de vrachtwagen een datalogger ontwikkeld waardoor
het mogelijk wordt om de berichten die over de CanBus gaan
voor latere analyse vast te leggen. Ten behoeve van deze analyse
is er software ontwikkeld welke de berichten bundelt en in
grafieken tegen elkaar afzet. Hierdoor wordt het mogelijk
om bv. Te berekenen hoeveel/hoelang gedurende een rit de cruise
control gebruikt is.
Voor meer informatie mail naar:
info@tckwadraat.nl
|