Track, Trace & Driver Review

Wat is CAN-bus
CAN staat voor Controller Area Network. Het is een serieel communicatie protocol dat bijzonder geschikt is voor real-time toepassingen met een zeer hoog veiligheidsniveau.

Het toepassingsgebied waar het CAN toegepast kan worden, is zeer uitgebreid. Van "high speed networks" tot en met "low cost industrial applications". Sensors, sturingen, eenvoudige bouwstenen en zeer ingewikkelde elektronica kunnen met elkaar communiceren met een snelheid tot 1MBit/s.

CAN-bus is vindt zijn oorsprong in de autoindustrie (de firma Robert Bosch) maar CAN-bus is ook zeer geschikt voor zware industriële toepassingen waar de kans op storing hoog is. Door een ingebouwd controle systeem kan de CAN-Controller zien of het bericht dat verzonden werd ook inderdaad zonder fouten is aangekomen. Indien nodig kan het bericht opnieuw verzonden worden.

Een Controller Area Network heeft de volgende eigenschappen :

  • Berichten hebben een prioriteit
  • Flexibele configuratie
  • Multicasting
  • Consistente dataformaten
  • Multimaster
  • Foutendetectie en -signalisatie
  • Het opnieuw verzenden van foute boodschappen zodra de bus in rust is
  • Onderscheid tussen een tijdelijke fout en permanente fouten, zelfstandig loskoppelen van defecte deelnemers

De CAN applicatielaag
Omdat door de ontwikkelaars bij Bosch de invulling van de CAN applicatielaag vrij is gelaten, is er een grote verscheidenheid aan toepassingen ontstaan, waarbij de gebruikers van het eerste uur hun protocol hebben geoptimaliseerd voor hun toepassing.

J1939
Dit protocol is ontwikkeld door SAE (Society of Automotive Engineers) en is eigenlijk de opvolger van eerdere ontwikkelingen, vastgelegd in J1708, J1587 en J1922. Om met CANbus te kunnen werken, hebben zij ervoor gezorgd, dat er een extended versie (29 bit identifier) kwam.
Het protocol is standaard in de Truck en Bus industrie. Hier wordt op een geheel andere manier gewerkt, als in de personenwagenindustrie. Een tiental bedrijven over de hele wereld maken z.g. ECU’s (Elec-tronic Control Units), die door de vrachtwagenbouwers geïntegreerd worden binnen hun totale besturing. Het J1939 protocol zorgt ervoor, dat alle units zonder probleem op elkaar aangesloten kunnen worden en elkaar ook begrijpen.

Toepassingen
Squarell heeft speciaal voor het Controller Area Network op de vrachtwagen een datalogger ontwikkeld waardoor het mogelijk wordt om de berichten die over de CanBus gaan voor latere analyse vast te leggen. Ten behoeve van deze analyse is er software ontwikkeld welke de berichten bundelt en in grafieken tegen elkaar afzet. Hierdoor wordt het mogelijk om bv. Te berekenen hoeveel/hoelang gedurende een rit de cruise control gebruikt is.



Voor meer informatie mail naar:
info@tckwadraat.nl

Can logger technologie:
www.squarell.com
Werkplaats TC²:
www.vanderluyt.nl