Track, Trace & Driver Review

Driver Review
Door de laatste motorontwikkelingen, sterk gestegen brandstofkosten en de EU rijtijdenwet is het werkgebied van de vrachtwagenchauffeur nu ook het domein van de procesverbeteraar geworden.

De hedendaagse trucks zijn gemiddeld 20% efficienter dan hun voorgangers van 30 jaar geleden. Doordat de fabrikanten miljoenen investeren in onderzoek zal dit percentage in de toekomst nog verder toenemen. Maar stelt U zich eens voor dat al deze miljoenen slechts een druppel op de spreekwoordelijke plaat zijn vergeleken met het geld dat chauffeurs kunnen besparen op uw brandstofkosten door hun rij- en verkeersgedrag aan te passen.

De nieuwste generatie trucks verwacht aanpassingen in de rijstijl van de chauffeurs. Hoog koppel bij lage toeren, cruise control, opticruise versnellingsbakken, klimaat controle, PTO’s, ABS/EBS remsystemen, retarders en electronisch geregelde hoge druk injectiemotoren vereisen een nieuwe benadering van het rijden.

Met de Squarell data loggers kunt u de rijstijl van uw chauffeurs continu monitoren. U kunt uw eigen manier van dataopslag definieeren terwijl er ook kant-en-klare voorbeelden voorradig zijn. Deze voorbeelden zijn gebaseerd op de FMS standaard en merk afhankelijke CAN mogelijkheden.
De dataloggers kunnen maanden aan gegevens opslaan terwijl deze gegevens in een handomdraai op een Pc te downloaden zijn. Deze gegevens zijn direct door een meegeleverd programma te analyseren waadoor u in staat bent uw chauffeur op zijn gedrag aan te spreken. Toekomstige ontwikkelingen gaan zelfs zover dat U uw chauffeur via bv. Internet real-time kunt aanspreken op zijn gedrag, ongeacht waar deze zich op dat moment binnen Europa bevindt.

Ritprofiel 1 voor coaching internationaal chauffeur

Ritprofiel 2 na coaching internationaal chauffeur

 

Het mag duidelijk zijn dat het brandstof verbruik het meest gemonitort wordt. Niet alleen door de getankte liters tegen de verreden afstand uit te zetten maar ook door het verbruik en de omstandigheden waarin de truck gebruikt is te analyseren. Naast het brandstof verbuik zijn er natuurlijk ook nog de voordelen van minder slijtage, minder ongeplande stilstand en lagere operationele kosten.
Al deze data is nu beschikbaar. Op vrijwel alle nieuwe trucks is de CanBus tegenwoordig aanwezig op de CanBus. Sinds medio 2003 is deze informatie op de volgende merken vrij te gebruiken:
Scania, Volvo, MAN, Iveco, Renault en DAF. Alle merken gebruiken dezelfde FMS standaard ten aanzien van CanBus.


Voor meer informatie mail naar:
info@tckwadraat.nl


Can logger technologie:
www.squarell.com
Werkplaats TC²:
www.vanderluyt.nl