|
Door de laatste motorontwikkelingen, sterk gestegen brandstofkosten
en de EU rijtijdenwet is het werkgebied van de vrachtwagenchauffeur
nu ook het domein van de procesverbeteraar geworden.
De hedendaagse trucks zijn gemiddeld 20%
efficienter dan hun voorgangers van 30 jaar geleden. Doordat
de fabrikanten miljoenen investeren in onderzoek zal dit percentage
in de toekomst nog verder toenemen. Maar stelt U zich eens
voor dat al deze miljoenen slechts een druppel op de spreekwoordelijke
plaat zijn vergeleken met het geld dat chauffeurs kunnen besparen
op uw brandstofkosten door hun rij- en verkeersgedrag aan
te passen.
De nieuwste generatie trucks verwacht aanpassingen
in de rijstijl van de chauffeurs. Hoog koppel bij lage toeren,
cruise control, opticruise versnellingsbakken, klimaat controle,
PTO’s, ABS/EBS remsystemen, retarders en electronisch
geregelde hoge druk injectiemotoren vereisen een nieuwe benadering
van het rijden.
Met de Squarell
data loggers kunt u de rijstijl van uw chauffeurs continu
monitoren. U kunt uw eigen manier van dataopslag definieeren
terwijl er ook kant-en-klare voorbeelden voorradig zijn. Deze
voorbeelden zijn gebaseerd op de FMS standaard en merk afhankelijke
CAN mogelijkheden.
De dataloggers kunnen maanden aan gegevens opslaan terwijl
deze gegevens in een handomdraai op een Pc te downloaden zijn.
Deze gegevens zijn direct door een meegeleverd programma te
analyseren waadoor u in staat bent uw chauffeur op zijn gedrag
aan te spreken. Toekomstige ontwikkelingen gaan zelfs zover
dat U uw chauffeur via bv. Internet real-time kunt aanspreken
op zijn gedrag, ongeacht waar deze zich op dat moment binnen
Europa bevindt.
Ritprofiel 1 voor coaching internationaal
chauffeur |
|
Ritprofiel 2 na coaching internationaal
chauffeur |
|
Het mag duidelijk zijn dat het brandstof
verbruik het meest gemonitort wordt. Niet alleen door de getankte
liters tegen de verreden afstand uit te zetten maar ook door
het verbruik en de omstandigheden waarin de truck gebruikt
is te analyseren. Naast het brandstof verbuik zijn er natuurlijk
ook nog de voordelen van minder slijtage, minder ongeplande
stilstand en lagere operationele kosten.
Al deze data is nu beschikbaar. Op vrijwel alle nieuwe trucks
is de CanBus tegenwoordig aanwezig op de CanBus. Sinds medio
2003 is deze informatie op de volgende merken vrij te gebruiken:
Scania, Volvo, MAN, Iveco, Renault en DAF. Alle merken gebruiken
dezelfde FMS standaard ten aanzien van CanBus.
Voor meer informatie mail naar:
info@tckwadraat.nl
|
|